Design & layout: Caroline Nilsson | Ensomcaroline.com | [email protected]

"Vi befriar oss från rädslan tillsammans"


Inlägget skrevs : 2012-01-28
Klockan : 21:54:36

Nu kommer detta inlägg som jag lovade er (sa) att jag skulle skriva. Det kommer handla allmänt om speciellt tjejers (men såklart för killar med) syn på sina kroppar och om självförtroende och självkänsla.

Varje dag kämpar många med att vara nöjda med sig själva. Att ställa sig framför spegeln kan vara jättesvårt för en del och mindre svårt för andra. Någonstans måste man börja. För er som tycker det är kämpigt att gå fram och ställa sig vid spegeln och kolla på era kroppar och ansikte, det första ni gör är att säga "Jag är skitsnygg idag". "Jag trivs med mig själv och jag duger". Jag lovar er - Det kommer göra mycket för er, för tillslut kommer ni inse mer och mer att NI duger precis som var och en utav er är. Gillar du inte dina armar t.ex., nej men säg bra saker om din mage, vader, lår istället! Fastna inte för något då utan fortsätt kolla vidare på din kropp för något vet du är bra.

 Det kommer komma kommentarer från folks munnar lite när som helst och hur som helst, det kommer vi inte undan för det finns såna som är totalt pantade i huvudet och kan inte göra mer än att klanka ner på andra för att dom har en sån himla dålig självkänsla och även självförtroende. Det är jäkligt synd att det finns såna, men ni vet ju vad man säger, det finns folk till allt.

Vi lever bara en gång. Varför ska man säga en massa dumma och konstiga saker till sig själv och om sig själv när man istället kan vara hur positiv som helst och glädja sig själv genom bra saker? Välj det ena före det andra - Här väljer du det positiva före det negativa. Jag tror inte att någon vill slösa bort sitt liv på att sitta och tycka synd om sig själv och tro att det blir bättre. För det blir det inte. Självkänsla och självförtroende är två utav de största och viktigaste sakerna för en person att ha. Har man det inte från grund (som knappt någon har) så får man bygga upp det och se till att man får ett stabilt sådant. Det är alldeles för många i våran vardag som är så osäkra på sig själva och då använder det för att trycka ner andra. Jag kan inte säga mer än att det är fel så in i bomben. Vi tar ett ex. "Om jag har ett jättebra självförtroende, kan säga bra saker till mig själv som t.ex. "jäklar vad snygg du är i denna tröja Julia!", men du inte har det och ska sen komma och säga till mig att "nej det är du verkligen inte, den är skitful och du passar absolut inte i den", men alltså.. Lägg av? Varför inte bygga upp din EGNA självkänsla så DU också kan säga såna positiva saker till dig själv?! För det kan jag sätta 100 spänn på att du inte kan." - Förstår ni vad jag menar ungefär? Tycker ni att eran frisyr idag är jättefin och passar er, men sen får höra en kommentar från någon att den absolut inte är det och gör det. Skit i kommentaren och skit i personen. Det är det bästa ni kan göra. Har ni något bra att säga emot om, gör det. Men var inte elak tillbaka för då gör ni precis samma misstag som personen ifråga och blir inte alls bättre själv.

Våga stå för att du duger precis som du är som person och våga tala för dig själv. Du ska inte behöva ändra dig för någon annans skull. Alla kan inte tycka om alla. Hur skulle världen se ut då? Ingen är som den andre, ingen är lik den andre. Det är väl tur de. Tycker jag i alla fall. Svarar någon emot dig och får dig att ändra åsikt om t.ex. din syn på bisexuella (bara ett exempel nu!), så ska du inte tillåta han/hon göra det. Du tycker som du tycker och det ska du stå för. Han/Hon tycker som han/hon tycker och det ska han/hon stå för. Ni förstår vad jag menar? Grupptryck kan vara väldigt svårt ibland, det vet jag med. Man faller lätt in i ett sånt om man kanske inte har så bra självkänsla. Men försök alltid att visa dig så stark som möjligt! Att inget kan få dig att ändra dig, t.ex. Du har all rätt i världen att tycka och tänka som du vill. Kom ihåg det.

Självförtroende är som sagt också något som är väldigt bra att ha. Börja peppa dig själv när du ska göra något. Säg till dig själv att "jag är bra på det här", "jag klarar av det här och jag vet det". Säger du en massa negativa saker till dig själv så blir det inte bättre kan jag lova dig. Efter ett tag kommer du ha intalat dig själv allt positivt och det kommer gå superbra i fortsättningen i olika saker. En bra sak att göra kan vara att skriva i en bok/häfte 2-3 saker varje dag som du tycker om om/på dig själv och saker du är bra på. När du läser den sen efter några veckor kommer du ha både bättre självförtroende och självkänsla kan jag nästan lova dig. Det är små saker som kan göra mycket. Provar man aldrig så får man aldrig något veta.

Det jag vill komma fram till i detta inlägg är att precis alla duger precis som man är. Det är ingen annan som kan vara som dig och du kan inte vara som någon annan. För alla är ändå sig själva i grund och botten. Gör saker för dig själv och med dig själv som gör att det stärker dig som person. Känner du dig värdelös och på botten, ja men upp och hoppa och se till att ändra på de då! Och låt förtusan ingen, ingen, ingen kränka dig. Personen är absolut inte värd att du ska ta illa upp.

"Börja med att tycka om dig själv. Sen kommer du kunna älska dig själv."


"I'm feeling sexy and free, like glitters raining on me"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0



Hej, mitt namn är Julia och du har precis klickat dig in på min blogg. Här skriver jag om mitt liv och mina dagar. Jag hoppas att ni trivs och att ni hittar tillbaka! Peace & Love.


RSS 2.0